Rozwijanie inteligencji logiczno – matematycznej

matematyka2

Rozwijanie inteligencji logiczno – matematycznej

 

Dojrzałość do uczenia się matematyki ma znaczny wpływ na sukcesy w edukacji dziecka. Rodzice mogą znacząco przyczynić się do jej osiągnięcia dbając o rozwijanie inteligencji logiczno – matematycznej. Otaczająca dziecko rzeczywistość może w znacznym stopniu stymulować jej rozwój.

Sprzyja temu uporządkowane otoczenie a wiec także dbanie o to by od najwcześniejszych lat dziecko wspólnie z rodzicami porządkowało swoje miejsce zabaw. Jeśli chcemy aby dziecko rozwijało logiczne myślenie to powinniśmy zadbać o to aby zabawki, książki i różne przedmioty miały swoje stałe miejsca np. duże zabawki – w dużych pojemnikach, a małe w małych. Porządkowanie zabawek i odstawianie ich na wyznaczone miejsce zgodnie z propozycją i podpowiedzią mamy lub taty ćwiczy pamięć, a jednocześnie utrwala pojęcia związane z położeniem przedmiotów w przestrzeni takie jak: na, pod, na górze, na dole itp. Wkładanie zabawek do pojemników i ustawianie ich na półkach można potraktować jako zabawy i ćwiczenia klasyfikacyjne. Porządkowanie dużej liczby zabawek i ustawianie samochodów od najmniejszego do największego lub lalek od najmniejszej do największej sprzyja poznawaniu podstawowych pojęć matematycznych może też kształtować umiejętność przeliczania w możliwie szerokim zakresie.

Klasyfikowanie obiektów poprzez wkładanie klocków o określonym kształcie do odpowiednich otworów, czy wyodrębnianie a następnie łącznie obrazków, które w odczuciu dziecka mają ze sobą coś wspólnego to ulubione zabawy małych dzieci. Każde dziecko podejmuje je chętnie, a dorośli aby dodatkowo stymulować rozwój mogą zaproponować różne kryteria klasyfikowania np. wg wielkości, kształtu, przeznaczenia czy też według więcej niż jednej cechy. Doskonale do tego nadają się różne klocki, obrazki z różnych loteryjek i koraliki. Można je układać/klasyfikować np.wg wielkości, koloru, kształtu, długości, grubości.

Klocki i zabawki to również doskonałe pomoce do kształtowania umiejętności liczenia. Małe dzieci mają naturalna potrzebę układania małych zabawek obok siebie. Jest to doskonała sposobność by dziecko poznało wszystkie zasady związane z przeliczaniem obiektów. Rodzice liczą kolejne klocki/zabawki wskazując je kolejno, a dziecko zdobywa doświadczenia, które na pewno wykorzysta w dalszej edukacji.

Lalki, samochody, pluszaki są doskonałymi pomocami do budowania treści prostych zadań tekstowych zarówno przez osoby dorosły jak również przez dziecko. Te doświadczenia pozwolą mu już w szkole doskonale rozumieć sens zadań matematycznych.

Inteligencję logiczno – matematyczną doskonale rozwija wspólne planowanie z rodzicami wycieczek i podróży, a także wykorzystanie gotowych i konstruowanie różnych gier logicznych, w których dziecko samo wymyśla reguły, rysuje i numeruje kolejnymi liczbami pola po których poruszać się będzie pionkami np. samodzielnie wykonanymi z plasteliny czy z masy solnej.

Ciekawą propozycją będzie też rozwiązywanie i układanie zagadek opisujących wygląd zabawek znajdujących się np. w otoczeniu dziecka . Prostym i atrakcyjnym sposobem na utrwalenie stronności ciała będzie wykonanie przez dziecko bransoletki z barwnych koralików i noszenie jej np. zawsze na lewym nadgarstku tak długo, aż dziecko przestanie mylić, która jest prawa, a która lewa strona.

Układanie wspólnie z dzieckiem treści różnych opowiadań, baśni w logicznym porządku, wyszukiwanie w treściach wierszy i opowiadań wyrazów wg ustalonej kategorii np. zwierząt, roślin czy ludzi to bardzo atrakcyjne zabawy ćwiczące koncentrację uwagi, spostrzegawczość i logiczne myślenie. Bardzo inspirującą zarówno rodzica jak i dziecko pomocą mogą stać się niepozorne kości do gry, karty, kostki domina, które można wykorzystać w bardzo szerokim zakresie do liczenia, klasyfikowania, porównywania liczebności, dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. Zabawa centymetrem krawieckim umożliwi dziecku zrozumienie powtarzających się sekwencji podczas liczenia i zrozumienie wielokrotności poprzez liczenie co 2, 3, 4, 5.

Rozwijanie inteligencji logiczno –matematycznej z wykorzystaniem kolorowych i atrakcyjnych dla dziecka zabawek i liczmanów i w ten sposób zdobywanie i gromadzenie doświadczeń przyczyni się do jego sukcesów w edukacji szkolnej. Obserwując dzieci, które mają bardzo dobrze rozwiniętą inteligencję logiczno – matematyczną można zauważyć, że są one systematyczne, uważne, dokładne, mają naturalną potrzebę przebywania w estetycznym otoczeniu, rozumieją potrzebę odkładania zabawek na wyznaczone miejsce. Nie wszystkie dzieci posiadają te pożądane przez dorosłych umiejętności ale dzięki zaplanowanym i systematycznym zabawom z rodzicami można je bardzo łatwo ukształtować.

 

O przygotowaniu do szkoły opowiada Małgorzata  Miksza

 

0 Comments

Leave a reply