Jak przygotować dzieci do nauki pisania ?

NS_0895_0896_a.jpg

Mylą się Ci, którzy sądzą, że przygotowanie do nauki pisania przypada na końcowy okres przedszkola.

Już od urodzin dziecka trzeba zadbać o prawidłowy rozwój czynności manipulacyjnych, które w przyszłości przełożą się na precyzję ruchów ręki.

W okresie niemowlęcym należy umieszczać przedmioty w zasięgu wzroku maluszka, by mógł chwytać je najpierw oburącz, potem jednorącz, doskonaląc ruchy chwytne palców. Kiedy dziecko „zdobędzie” już przedmiot, poznanie dotykowe zastępuje wielozmysłowym. Jak najbardziej uzasadnione jest dostarczanie atestowanych zabawek o różnej: fakturze, wielkości, kształtach, liczbie składowych elementów dostosowanych do wieku dziecka.

Rozwojowi dalszej manipulacji sprzyjać będzie przemyślany dobór materiałów plastycznych, gier konstrukcyjnych, a przede wszystkim pomysły zachęcające dziecko do podejmowania takich czynności w ramach zaplanowanych zabaw i codziennych sytuacji domowych. Możemy zachęcać dziecko lub wspólnie z nim: wycinać, lepić, wydzierać, ugniatać, wałkować, nawlekać, układać, montować, konstruować z wykorzystaniem materiałów papierniczych, korali, klocków, patyczków, różnych mas, naturalnych okazów przyrodniczych itp.

Wskazane jest także włączanie dzieci do czynności gospodarskich, np.: formowanie ciasta, zbieranie, przekładanie drobnych przedmiotów, dokręcanie śrub, zamykanie, otwieranie pudełek, słoików, przelewanie, zamiatanie… Wymienione zabawy mają wpływ nie tylko na wykonywanie ruchów z coraz większą precyzją, ale i kontrolowanie napięcia mięśniowego, ważnego przy pisaniu.

W przypadku zaobserwowania zbyt dużej siły nacisku stosuje się ćwiczenia rozluźniające, np.: zabawy paluszkowe, wykonywanie przez dzieci masażyków lub rysowanie na plecach, malowanie na dużych płaszczyznach, zataczanie kół w powietrzu, zabawy naśladowcze typu: pryskanie wodą, wkręcanie żarówki, gra na pianinie …

Ważne jest, by uczyć dzieci patrzenia na własne ruchy rąk. Pomoże w tym właściwy dobór ciekawych i różnorodnych narzędzi do rysowania oraz malowania. Lekkie kredki, pisaki, kreda, węgiel, pędzel ułatwiają pierwsze próby kreślenia począwszy od linii prostych, przez fale, pętle, spirale, aż do odtwarzania kształtów i przedstawiania czytelnych dla otoczenia rysunków.

Zastosowane zaostrzone kredki drewniane i ołówki mogą zniechęcić dziecko z powodu zaczepiania się o powierzchnię kartki i łamania rysika.

Te narzędzia zarezerwujmy dla kolejnej grupy, znacznie trudniejszych, ćwiczeń do których należą między innymi: obrysowywanie, kopiowanie rysunków i wzorów literopodobnych przez kalkę lub folię, pogrubianie konturów, łączenie kropek, odwzorowywanie kształtów, kreślenie na tackach wypełnionych materiałami sypkimi. W tych działaniach mogą pomóc też ogólnodostępne książeczki różnych wydawnictw. Należy jednak zwrócić uwagę na przemyślany ich dobór ze względu na stopień trudności, np. wielkość elementów, czytelność wzorów, rozplanowanie rysunków na płaszczyźnie kartki.

Pamiętajmy, że każde podejmowane działanie wspólnie z dzieckiem powinno dostarczać mu wiele radości i kończyć się sukcesem. Umożliwi to stosowanie pochwał, słownych zachęt, proponowanie atrakcyjnych zabaw. Nie należy zapominać, że na każdym etapie rozwoju możliwości dziecka są inne. Nawet najatrakcyjniejsze zadanie nie może trwać zbyt długo, by zmęczona ręka malucha mogła odpocząć.

0 Comments

Leave a reply